Hvis du er en arbejdsgiver eller en manager derefter arbejde sted fravær koster dig penge, gener og forstyrre dine kunder. Og som vi alle ved, ikke alle dage taget fri fra arbejde på grund af ægte sygdom. Mange medarbejdere “tage en sickie” fordi deres moral er lav og de bare ikke kan lide eller ikke kan gøre deres arbejde.
Udfordringen for arbejdsgivere og ledere er at gøre folk gladere på arbejdspladsen. Og hvis folk er glade på arbejde så de er mindre tilbøjelige til at tage en fridag hver gang de vågner op med et tilstoppet næse. Nogle chefer tror at betale flere penge, forbedre jobsikkerhed eller arbejdsforhold er svaret. Det er ikke og det er også noget, der kan være meget svært at opnå.
Mennesker, der anvender eller føre tilsyn med andre mennesker har brug for at blive mere afstemt efter deres medarbejderes følelsesmæssige behov og finde ud af, hvad der egentlig motiverer dem. Dette er også meget lettere at opnå end betale flere penge eller forbedre jobsikkerhed, men der er ingen quick fix. For nogle år siden jeg har arvet en tele-salg drift med lavt medarbejderne moral og dårlig salgsresultater. Det tog næsten et år at løse. De langsigtede fordele var naturligvis det værd i form af færre dage tabte på grund af sygdom og en stigning i erhvervslivet. At reducere antallet af sickies er der fire trin, du skal overveje. For det første, vælge den rette person til jobbet. Der er en tv-reklamen kører i øjeblikket for en rekrutteringsvirksomhed. Det understreger, at mange mennesker er i det forkerte job for deres færdigheder og attributter. Den tåbelig ting er, at det var en arbejdsgiver eller manager, der sætter dem i jobbet i første omgang. Vi skal blive bedre til at interviewe og vælge mennesker. Tage mere tid over det; være mere opmærksomme på ansøgerens menneskelige side snarere end deres kvalifikationer eller erfaring. Komme til at kende dem bedre.
Find ud af hvad der gør dem glade, hvor godt de komme videre med andre mennesker og hvor meget energi og entusiasme, de har. Kontroller, at de ved hvad de får ind og være sikker på jobbet passer dem.
En leder i teleindustrien fortalte mig om en tekniker, der var ved at tage for mange sickies. Han var fået skylden for en dårlig holdning til sit arbejde. Hans job involveret arbejder i tunneler under byen reparation og installation af udstyr. Til sidst blev det opdaget at den stakkels fyr var klaustrofobisk og forsøgte at beskæftige sig med det på sin egen. Han arbejder stadig for samme hold men i et job, der ikke involverer små rum. Det er ikke altid let at bevæge folk, som understreger betydningen af at få det rigtige i første omgang.
For det andet, du skal tro på dit folk. Hvis du har interviewet godt og tog den rette person til jobbet skal du stole på dem for at gøre job. Du skal hele tiden vise til dine medarbejdere, som du har tillid til og tro på dem ved, hvad du siger, din tone i stemmen og dit kropssprog. Hvis du mener at dit folk er ikke at have tillid til, at de er ude af stand til at træffe en beslutning uden at tjekke med dig. At de vil vende op sent og gå hjem tidligt, så det er præcis, hvad de vil gøre. Hvis du mener på den anden side, at de vil gøre deres job godt, at de kan have tillid til at træffe beslutninger, og de vil give dig en fair dags arbejde, så er det mere sandsynligt det er, hvad du får. Som med alle teorier der er ingen garanti for, at det vil arbejde hver gang, men fleste af medarbejdere er fornuftige mennesker, og hvis du behandle dem som sådan, så de er mere tilbøjelige til at opføre sig på en positiv måde.
Tredje og sandsynligvis den vigtigste ting du kan gøre for at motivere dine medarbejdere er at give dem feedback og coache dem. Dette er, hvor så mange arbejdsgivere og ledere falder i forbindelse med deres folk; Vi er håbløs på at give feedback. Mange ledere er ubehageligt at fortælle personalet, hvordan de mener om deres arbejdsindsats.
De fleste medarbejdere ønsker at vide, hvordan de klarer sig i deres job; de ønsker at vide, hvis de gør det rigtige, eller hvordan de kunne gøre det bedre. Hvis du virkelig ønsker at motivere dine medarbejdere skal du give dem feedback på hvad de laver godt og hvad der skal forbedres.
Når du opdager en medarbejder gør noget du kan lide, fortælle dem om det. Når du opdager noget du ikke kan lide, fortælle dem om det.
Gøre det hurtigst muligt. Erkender et veludført stykke arbejde er ikke meget godt seks måneder senere. Også, hvis du ikke umiddelbart kalde nogens opmærksomhed på noget ikke du er glad for, så vil de antage sin okay. Enten det eller de tror du lagde ikke mærke eller du er ligeglad. Gøre det privat. Hvorfor er det nogle ledere stadig føler sin okay at irettesætte en person foran deres kolleger? Selv de mildeste irettesættelse kan have en negativ effekt på moral.
Når du taler til en person, brug meddelelser “I”. Sige ting som “Jeg kunne godt lide den måde, du gjorde det” eller “Jeg er utilfreds med den måde, dine rapporter er altid forsinket og jeg gerne dine visninger på hvorfor det er”. Undgå “Du” beskeder som “du laver store”. Der kan komme på tværs som nedladende eller uoprigtig. “Du gør at alle forkert” kan forårsage konflikt, lavere moral og kan ikke løse problemet.
Fokusere på en eller to ting. Ikke løbe en hel liste over attributter eller forseelser. Også være specifik omkring job adfærd, fokus på hvad personen gjorde eller ikke gjorde, gør ikke et personligt angreb. Medarbejdere bliver gladere hvis de opfatter deres arbejdsgiver eller manager som en rimelig og retfærdig person – en person, der er hurtig til at rose, men siger også, hvornår de er ikke glade for noget.
Når vi begynder at se på hvad der motiverer folk på arbejdspladsen, er det vigtigt at indse, at vi alle har forskellige behov. Det er let at falde i fælden at tro, at alle vores medarbejdere er motiveret af penge. Men forskning udført år ind i hvad der motiverer folk på arbejdspladsen foreslår nogle andre faktorer.
Penge er vigtigt, men mennesker er mere tilbøjelige til at være motiveret for det første, af selve arbejdet. For det andet, ved at blive værdsat for, hvad de gør, og for det tredje af en følelse af at være i på ting.
Budskabet er – hvis du vil have motiverede medarbejdere og derefter gøre deres arbejde interessant, give dem feedback og give dem en fornemmelse af at de er involveret i virksomheden.
Vi kan gøre jobbet mere interessant ved at give folk mere ansvar, tildele projekter og uddannelse og udvikle dem. Vi skal regelmæssigt give mennesker feedback på hvordan de laver; fokus på hvad de gør godt i stedet for på hvad er ikke så god. For at opfylde deres behov for at føle sig involveret bør vi regelmæssigt kommunikere både formelt og uformelt. Vi kunne også involvere medarbejdere i møder de ikke måske normalt deltager i.
Disse trin vil tage tid og tænkte, men de vil gøre en enorm forskel, hvor medarbejdere føler omkring deres arbejde. Hvis de føler sig godt og få tilfredsstillelse fra deres arbejde, så de er mindre tilbøjelige til at finde en grund til at “tage en sickie”.